Stefan Kuyks en Conny Dewarier komen beiden uit leidinggevende functies uit de bank- en verzekerings- wereld en zijn actief in de financiële wereld sinds 1985 en 1988. Conny Dewarier: “We zoeken voor onze cliënten een optimaal product uit de volledige markt. Onze begeleiding kan op vier niveaus. Een cliënt kan binnenstappen met een concrete vraag: een interessante belegging, verzekering, krediet. We hebben wat geld geërfd, wat kunnen we doen? Dat kan, maar je kan toch moeilijk financieel advies geven aan een cliënt zonder dat je hem echt kent. Als we een stapje verder mogen gaan, screenen we de cliënt volledig en bekijken we eerst samen wat de situatie is. Nog een niveau hoger is: ik wil een financieel plan, ik ben 36, waar wil ik staan als ik stop met werken? We houden ook rekening met de levensverwachting en met de inflatie, want wat je nu voor 3000 euro hebt, heb je niet binnen 10 jaar! Ten slotte doen we ook aan successieplanning en fiscale optimalisatie.
Onafhankelijk advies
We hebben een bankagentschap van Delta Lloyd bank voor dat soort zaken. Maar we zijn volledig onafhankelijk. Toen we in 2005 beslisten om zelfstandig te worden, wilden we dat ons advies volledig onafhankelijk kon zijn. Daarom werken we ook samen met andere binnenlandse en buitenlandse vermogensbeheerders, private bankers en verzekeringsmaatschappijen. Als we niet achter een product staan, zullen we het ook niet verkopen. Wij staan niet onder druk om volumes te draaien; dat is in de huidige bankwereld meestal wel anders.Financiële coach
Als je ons “vermogensbankiers” noemt, dan denken veel mensen: oh we hebben toch te weinig budget daarvoor. En toch kan het nuttig zijn dat een jonge startende zelfstandige onmiddellijk door de juiste mensen financieel gecoacht wordt. Als je goed structureert van in het begin, en je zit goed qua pensioenopbouw en andere zekerheden om je levensstandaard te behouden, dan heb je geen financiële zorgen.Stefan Kuyks: “Wij krijgen commissie op een belegging, en zeggen dat ook zo tegen de cliënt. Heel veel fondsen worden verkocht tussen 1 en 5 procent instapkosten. Wij nemen altijd het laagste, omdat we een langetermijnrelatie willen met onze cliënten. Onze cliënten zitten ook over het hele land, en er is heel weinig verloop. We hoeven dus niet te prospecteren. Onze cliënten leren ons kennen op basis van netwerken en mond-tot-mondreclame. Er zijn altijd beleggingsproducten die zogezegd zonder instapkosten verkocht worden. Maar denk je nu echt dat die mensen voor niks werken?
Als je een concept brengt, begrijpen cliënten ook het belang van een totale screening. Pas dan kan je echt een gepersonaliseerd advies geven. Hierbij moet je ook niet met een kanon op een mug schieten. Weet bijvoorbeeld dat je heel eenvoudig met een juiste kredietkeuze voor een opbrengstpand zowel extra levenscomfort kunt creëren, aan successieplanning kunt doen en vermogen kunt opbouwen! Wij gebruiken voor dit advies geen dure computermodellen met veel papier.om dan uiteindelijk voor elke cliënt tot dezelfde conclusie te komen.